13 May 2011

MEMECAHBELAHKAN PERPADUAN KAUM MUSLIMIN



     Perbuatan memecahbelahkan perpaduan dan keharmonian antara sesama Muslim telah menyebabkan pengabaian terhadap amanah Allah sebagai khalifah dalam mentadbirkan kehidupan ummah. Sikap demikian akan membawa kepada kejatuhan dan kehancuran umat Islam dan akan mendatangkan bala, ancaman dan azab Allah. Firman Allah SWT: "Berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah belah dan ingatlah akan nikmat Allah ke atas kamu, ketika kamu telah bermusuhan, lalu dipersatukan hatimu sehingga kamu menjadi saudara dengan nikmatNya." (Ali Imran: 103)

Firman Allah SWT: "Dan janganlah kamu berpecah belah dalam agama. Berat bagi orang-orang musyrik (menerima) apa yang kamu serukan kepada mereka mengESAkan Allah. Allah memilih kepadaNya siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang kembali kepadaNya." (Asy-Syura: 13)

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barang siapa di antara seseorang yang datang kepadamu, sedangkan keadaanmu bersatu yang dikehendaki oleh orang itu untuk dipisahkan persatuanmu, maka bunuhlah dia." (H.R. Muslim)

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya bakal terjadi berbagai-bagai fitnah dan hal-hal yang baru. Barang siapa memecah belah urusan umat yang sudah bersatu ini, maka pukullah dia dengan pedang, siapapun dia orangnya." (H.R. Muslim)

 

No comments:

Post a Comment