27 August 2011

Tanda Kiamat Yang Belum Pernah Muncul


Banyak tanda-tanda kiamat yang sudah terjadi dan tidak ada lagi sekarang ini. Banyak juga yang masih bertahan sampai sekarang dan mungkin akan berkekalan sampai akhir zaman. Tanda-tanda kecil itu sudah kita lalui dan sudah kita saksikan bersama. Sekarang kita sedang menunggu munculnya tanda besar yang menandakan kiamat hampir tiba.

Sebagai keadilan langit, setiap fitnah atau kejahatan itu timbul datang lagi kebaikan menjernihkan keadaan. Ini sesuai dengan hadis Rasulullah SAW yang mengatakan: "Sekali dalam seratus tahun Allah mengutus orang yang akan membaiki keadaan umat ini atau memperbaharui agama Islam."

Setiap muncul tanda-tanda kecil hari kiamat, iaitu dengan meluasnya kejahatan, muncul lagi keadaan yang menenteramkan keadaan sehingga umat ini merasa tenang.

Setelah munculnya tnada-tanda kecil hari kiamat, yakni ada yang sudah hilang dan ada yang masih berkekalan dan muncul lagi tanda-tanda kecil lainnya, maka sampailah manusia melihat munculnya tanda besar, iaitu dengan munculnya Imam Mahdi. Apabila Imam Mahdi sudah turun, tidak lama lagi akan  terjadilah kiamat.

Imam Mahdi nanti akan mentadbir dunia ini sampai munculnya Dajjal yang membawa fitnah besar dan kerosakan. Fitnah dan keburukan yang dibawa oleh Dajjal adalah yang terburuk sepanjang sejarah. Dajjal akan berkuasa di dunia ini sampai turun Isa a.s. Nabi Isalah nanti yang akan membunuh Dajjal itu. Pada zaman pemerintahan Isa Al-Masih nanti orang kembali berduyun-duyun memasuki agama Allah. Nabi Isa a.s. akan memimpin dunia ini dengan sistem pemerintahan Islam yang adil dan bersih. Ketika itu masyarakat dunia dalam keadaan aman, tenteram dan makmur.

Dalam keadaan demikian, tiba-tiba masyarakat dunia digemparkan oleh Yakjuj dan Makjuj. Yakjuj dan Makjuj membawa banyak kerosakan dan ceritanya akan diterangkan dalam pembahasan khusus nanti. Yakjuj dan Makjuj itu tidak bertahan lama di dunia. mereka semua mati berkat doa Nabi Isa a.s. Setelah mereka mati, dunia kembali tenang dan makmur. Keadaan seperti itu tetap bertahan sehingga Nabi Isa a.s. wafat.

Sedang tanda-tanda besar lainnya berlain-lainan pendapat ulama tentang tertibnya, ertinya tidak pasti mana yang duluan datang. Tanda-tanda besar lainnya yang akan terjadi ialah hancurnya Ka'bah, keluarnya barang-barang simpanannya, terbit matahari dari tempat terbenamnya, keluar binatang dari bumi, keluar asap, datang angin mencabut roh orang-orang mukmin, diangkat al-Quran ke langit, dan terakhir ada api yang akan menghalau manusia ke tempat perkumpulan mereka (Negeri Syam). Kemudian mulalah ditiupkan sangkakala, sangkakala untuk mengejutkan, sangkakala untuk mematikan dan yang terakhir sangkakala untuk membangkitkan manusia dari kubur.

No comments:

Post a Comment