29 April 2011

Kelebihan Menjawab Azan




Diriwayatkan Siti Zubaidah adalah seorang wanita bangsawan yang kaya dan hobinya suka mendengar muzik. Dia memiliki pentasnya sendiri serta beberapa orang penyanyi yang menjadi penghiburnya.

Apa yang menjadi kelebihannya ialah, apabila terdengar saja seruan azan dia akan segera memerintahkan penyanyi dan pemuziknya berhenti untuk seketika bagi menghormati azan. Setelah selesai dan menjawab azan barulah disambung semula, hanya itulah amalan yang sentiasa dijaga.

Setelah dia meninggal, ramai dari kalangan orang-orang yang soleh telah bermimpi bertemu dengannya. Tanya mereka, "Ibadah apakah yang menyebabkan Allah mengampunkan dosamu, adakah kerana engkau telah menggali sebuah kolam air antara Makkah dan Madinah?"

Jawab Zubaidah, "Allah mengampunkan dosaku dengan banyak mengucap syukur."

Sebenarnya aku tidak banyak beribadah kecuali satu semasa hayatku, iaitu apabila terdengar saja seruan azan sedang waktu itu aku tengah berhibur dan mendengar nyanyian maka dengan serta merta aku menyuruh mereka memberhentikan nya bagi menghormati seruan azan.

Itulah ibadah yang aku benar-benar menjaganya. Sebagai balasan Allah berfirman, "Kamu dilarang menyeksanya, jika tidak kerana iman yang ada di dalam dadanya masakan dia mahu menyebutKu dalam keadaan leka."

No comments:

Post a Comment