28 April 2011

FITNAH DAJJAL YANG MEMBIMBANGKAN




Tidak ada siapa yang mengingkari bahawa fitnah Dajjal adalah fitnah besar sepanjang perjalanan hidup Bani Adam di atas dunia ini sampai pada hari kiamat.

Tidak ada keraguan bagi orang yang beriman terhadap segala berita yang datang dari Rasulullah, masuk akal ataupun tidak. Kerana mereka menyakini bahawa segala yang diberitakan oleh Rasulullah s.a.w., sepanjang riwayatnya sahih, merupakan berita wahyu dari Allah SWT. Dan segala perkara yang disebutkan oleh Rasulullah yang berkait dengan Dajjal seperti sifat-sifatnya, kejadian-kejadian luar biasa yang diperbuatnya, masa tinggalnya di atas dunia, para pengikutnya, tempat turunnya, siapa yang akan membunuhnya dan sebagainya. Bagi orang yang beriman bukanlah sebuah khurafat dan tahayul yang menjajah akal serta hati mereka.

Bukan pula sebuah keanehan bagi Allah SWT untuk menjadikan keluarbiasaan pada diri Dajjal. Dan ini tidak akan mengurangi kemuliaan Allah SWT sedikit pun. Mereka menjadikan segala yang terkait dengan Dajjal sebagai perkara yang akan menambah dan mengukuhkan keimanan mereka terhadap kekuasaan Allah SWT serta kebenaran berita Rasulullah. Mereka akan menjadikan segala yang berkait dengan Dajjal sebagai ujian yang datang dari Allah SWT untuk menambah kebajikan mereka di atas kebajikan. Tidak ada ucapan yang keluar dari orang-orang yang beriman melainkan: "Kami beriman kepadanya, semuanya itu dari sisi Rabb kami." (Ali 'Imran: 7) "Kami mendengar dan kami patuh." (Al-Baqarah :285).

Dajjal sebagai Tanda Hari Kiamat
Munculnya Dajjal merupakan salah satu tanda hari kiamat kubra (tanda-tanda yang besar). Ertinya, tanda-tanda yang muncul mendekati hari kiamat dan bukan tanda yang biasa terjadi. Seperti munculnya Dajjal, turunnya Nabi Isa, munculnya yakjuj dan Makjuj, serta terbitnya matahari dari sebelah barat.
Rasulullah s.a.w. telah memberitakan akan munculnya Dajjal di dalam banyak hadis. Di antaranya yang diriwayatkan oleh Al-Imam Muslim r.a. (no.5228) dari An-Nawwas bin Sam'an r.a.:
"Rasulullah s.a.w. berkisah tentang Dajjal pada pagi hari dan beliau mengangkat dan merendahkan suaranya seakan-akan kami menyangka dia (Dajjal) berada di sebahagian pohon kurma. Lalu kami berpaling dari sisi Rasulullah. Kemudian kami kembali kepada beliau dan beliau mengetahui hal ini, lalu beliau berkata: 'Ada apa dengan kalian?' Kami berkata: 'Ya Rasulullah , engkau bercerita tentang Dajjal pada pagi hari dan engkau mengangkat serta merendahkan suara, sehingga kami menyangka bahawa dia berada di antara pepohonan kurma.' Rasulullah lantas bersabda: 'Bukan Dajjal yang aku khuatirkan atas kalian. Dan jika dia keluar dan aku berada di tengah kalian maka akulah yang akan menyelesaikan urusannya. Dan jika dia keluar dan aku tidak berada di tengah kalian, maka setiap orang menyelesaikan urusannya masing-masing'."
Diriwayatkan oleh Ibnu Majah dalam Kitabul Fitan (no.4045) dari Hudzaifah bin Usaid Abu Suraihah: "Kami sedang duduk-duduk berbincang di bayang-bayang salah satu kamar Rasulullah. Kami berbincang tentang hari kiamat, dan suara kami pun menjadi meninggi. Lalu beliau bersabda: 'Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga muncul sepuluh tanda iaitu terbitnya matahari dari sebelah barat, munculnya Dajjal, munculnya asap, keluarnya binatang, munculnya yakjuj dan makjuj, turunnya Isa putera Maryam, dan tiga khusuf (terbenam ke dalam bumi), satu di timur, satu di barat, satu di Jazirah Arab, dan api yang keluar dari arah Yaman dari dataran terendah 'Adn yang menggiring manusia ke tempat mahsyar'."
Berita tentang munculnya Dajjal dari Rasulullah yang wajib diimani dengan sifat-sifat yang telah disebutkan dengan terang dan jelas yang tidak memerlukan penakwilan apa pun, di antaranya: Dia dari Bani Adam, Laki-laki, Pemuda, Pendek, Berkulit merah, Lehernya lebar, Matanya buta sebelah kanan, tertulis di antara dua matanya yang bermakna kafir, tidak berketurunan, pada mata sebelah kiri terdapat daging tumbuh.
Sifat-sifat di atas disebutkan di dalam banyak hadis baik dalam Ash-Shahihain (Al-Bukhari dan Muslim) atau selain keduanya.

Fitnah Dajjal
Tidak ada yang mengingkari bahawa fitnah Dajjal adalah fitnah besar sepanjang perjalanan hidup Bani Adam di atas dunia ini sampai pada hari kiamat. Hal ini disebabkan berbagai bentuk keanehan yang diciptakan Allah SWT yang boleh diperbuat oleh Dajjal tersebut, sebagaimana dijelaskan dalam banyak riwayat. Dua fitnah yang sesungguhnya dibawa oleh Dajjal untuk merekrut pengikut itulah fitnah syahwat dan fitnah subahat. Di bawah ini akan dijelaskan beberapa fitnah besar Dajjal terhadap umat Islam.

1.Bersama Dajjal ada syurga dan neraka. Diriwayatkan oleh Al-Imam Muslim dalam sahih-nya (no.2934) dari sahabat Hudzaifah bin Al-Yaman, dia berkata: Rasulullah bersabda: "Dajjal adalah buta sebelah kiri, sangat kerinting rambutnya, dan bersamanya syurga dan neraka. Namun nerakanya adalah syurga dan syurganya adalah neraka."

2.Bersamanya ada sungai-sungai yan penuh air. Diriwayatkan oleh Al-Imam Muslim (no.2934) daripada sahabat Hudzaifah berkata Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya aku mengetahui apa yang menyertai Dajjal. Iaitu,bersamanya ada dua sungai yang mengalir. Dengan penglihatan mata, salah satunya adalah air yang putih dan yang lain api yang berkobar. Maka barang siapa menjumpai yang demikian hendaklah dia mendatangi sungai yang dia lihat sebagai api dan pejamkan matanya kemudian tundukkan kepala dan minumlah darinya.

No comments:

Post a Comment