28 June 2011

Bab 01:Hari Kiamat Pasti Akan Datang


Katakanlah (wahai Muhammad): "Untuk kamu disediakan satu hari yang kamu tidak dapat melambatkannya sesaat pun, dan tidak pula kamu dapat menyegerakannya". (Surah Saba': ayat 30)

     Dalam agama Islam, berita tentang akan terjadinya kiamat dan peristiwa-peristiwa yang akan terjadi setelahnya, seperti pertanyaan di dalam kubur, alam mahsyar, keindahan di syurga, seksa neraka, dan sebagainya, termasuk berita-berita yang kita dengar dan wajib kita imani. Sebagai seorang yang beriman kepada agama Islam (Muslim), tentunya tidak dapat menolak berita-berita tersebut. Kerana, semuanya itu telah diterangkan di dalam Al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah SAW

     Fenomena yang ada menunjukkan bahawa sejak dahulu sehingga saat ini, manusia memikirkan akan kiamat dengan berbagai tanggapan dan pemikiran. Sebahagian ada yang terus mempercayainya apabila mendengar akan dalil kedatangannya, sebahagian ada yang setengah percaya dan bahkan ada yang menolaknya. Kalau dilihat pada sejarah, semenjak kemunculan agama Islam yang dibawa oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW iaitu 1431 tahun yang lalu, orang-orang kafirlah yang menolak akan datangnya hari kiamat. Hal itu misalnya tertulis di dalam Al-Quran surah Saba': Dan orang-orang kafir berkata: "Hari kiamat itu tidak akan datang kepada kami". Katakanlah (Wahai Muhammad): "Bahkan (tetap datang). Demi Tuhanku yang mengetahui segala perkara yang ghaib, hari kiamat itu sesungguhnya akan datang kepada kamu". Tiada tersembunyi dari pengetahuanNya barang seberat debu yang ada di langit atau di bumi, dan tidak ada yang lebih kecil dari itu atau yang lebih besar melainkan semuanya tertulis di dalam kitab yang terang nyata. (Surah Saba' : ayat 3)

     Juga diterangkan di dalam surah yang sama ayat 29-30: "Dan mereka (yang ingkar) bertanya; Bilakah berlakunya azab yang telah dijanjikan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar?" Berkatalah (wahai Muhammad): "Untuk kamu disediakan satu hari yang kamu tidak dapat melambatkannya sesaat pun, dan tidak pula kamu dapat menyegerakannya".

     Di samping itu Allah juga telah menyatakan bahawa kiamat pasti akan terjadi sepertimana yang terdapat di dalam surah An-Nahl ayat 1-2: "Dan mereka berkata: 'Bilakah (datangnya) janji ini, jika kamu adalah orang-orang yang benar?' Katakanlah: 'Bagimu aa hari yang telah dijanjikan (hari kiamat) yang tiada dapat sesaat pun, dan tidak pula kamu dapat menyegerakannya".

     Tulisan sederhana ini menjelaskan sedikit hal yang berkait rapat dengan hari kiamat, yang meliputi segala aspek dari segi pengertian kiamat, nama-nama yang lain selain dari kiamat, kejadian dan tanda-tandanya besar dan kecil, dan hal-hal yang terkait dengan kejadian selepas kiamat, kebangkitan, alam mahsyar, hisab (perhitungan dan penimbangan), balasan dan bantahan terhadap kejadian hari kiamat yang akan berlaku pada 21 Disember 2012 yang mana didesas-desuskan oleh media-media barat dan juga media tanahair.

     Kita harus meyakini bahawa kebenaran datang hanya dari Allah SWT yang bersumberkan Al-Quran khusunya, yang betul-betul dapat dijamin kebenarannya daripada pendapat manusia biasa yang sifatnya yang lemah. Demikian juga keterangan (hadis) dari Nabi kita yang paling dicintai, iaitu Nabi Muhammad SAW, Nabi akhir zaman, sebagai Rasul (utusan) Allah, yang ajarannya yang diikuti oleh umatnya hingga akhir zaman
nanti (sampai datangnya hari kiamat). 

 Dipetik dari: Buku Menyangkal Kiamat 2012

No comments:

Post a Comment