24 December 2013




KISAH AL MU'TASIM KHALIFAH BANI ABASIYYAH (833-842) DAN KUDA HITAM PUTIH

Di kisahkan dalam lakaran sejarah,ketika pemerintahan Mu'tasim,seorang wanita muslimah telah dipenjarakan di kota Ammuriah. Ketika berada di dalam tahanan seorang penjaga penjara kafir telah menamparnya dan memukul nya.

Wanita itu tidak mampu melawan,dia hanya menangis dan merintih..
"OH MU'TASIM DIMANAKAH ENGKAU!?"
"OH MU'TASIM DIMANAKAH ENGKAU !?"


Mendengar rintihan tahanan muslimah tersebut, si kafir ketawa sambil mengejek :

"HAHAHA! IYA.. MU'TASIM SEDANG DATANG DENGAN KUDA HITAM PUTIH UNTUK MENYELAMATKAN KAU"


Berita dan hal ini telah sampai kepada Mu'tasim.Mu'tasim tidak hanya berdiam diri dan berpeluk tubuh.Lantas beliau membeli 17,000 ekor kuda berwarna hitam dan putih. Dibawah komander Mu'tasim, tentera Muslim dikerah ke kawasan penjara ini.

Mu'tasim yang menyahut seruan seorang muslimah yang di perlecehkan oleh tentera Romawi kafir datang dengan mengirimkan pasukan tentera nya yang berkuda hitam dan putih untuk menyerbu kota Ammuriah dan telah melibas seluruh tentera kafir Romawi di sana hingga bebaslah sang muslimah tadi dari tawanan Romawi.

Apabila tiba di penjara tersebut Mu'tasim membawa perempuan Muslim itu dan diheret pula si kafir tadi.

Mu'tasim berkata kepada perempuan Muslim itu:

"BERITAHU KEPADA PENZALIM ITU YANG MU'TASIM TELAH DATANG DENGAN TENTERA BERKUDA HITAM DAN PUTIH!"

Allah! Subhanallah ..Hebat !

Betapa hebat nya kaum lelaki muslim pada ketika itu.Mereka memagari dan membela kaum wanita sehabis daya.Sehingga kan tidak ada yang berani memperlecehkan kaum wanita muslimah kerana gerun kepada kaum lelaki nya yang ampuh dan sedia melindungi dan mempertahankan.Masih adakah lelaki seperti Al Mu'tasim di zaman ini? wahai lelaki di luar sana,yang suka merosakkan dan membinasakan kaum wanita seiman dan seagama dengan mu,malu lah kamu pada diri mu sendiri.Percuma dan sia-sia sahaja kamu di jadikan sebagai lelaki yang sepatutnya melindungi dan mempertahankan saudari-saudari mu,eh malah kamu pula yang jadi perosak nya.Malu lah pada diri mu sendiri atas kebaculan dan sikap khianat mu itu.Wahai lelaki,di mana kah 'Al Mu'tasim' pada hari ini ?

No comments:

Post a Comment