03 October 2013

Petua Awet Muda Mengikut Cara Islam


Petua 1: Sejurus bangun pagi, sebelum mandi dan gosok gigi, amalkan petua ini. Urutkan wajah kalian tu dengan air dari bawah dagu hingga atas dahi diiringi selawat Nabi 3 kali. Amalkan setiap hari.

Petua 2: Sejurus bangun pagi, sebelum mandi dan gosok gigi, minum air kosong dan biarkan selama 10 saat dan sambil itu selawat 3 kali. Kemudian, baru diteguk. Air liur ada enzim yang boleh jadi ubat.

Petua 3:  Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yang baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu, amalkan menanam kuku/rambut yangg dipotong atau gugur.

Petua 4: Semasa berdandan di waktu pagi baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raupkan ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf. Amalkan setiap pagi.

Petua 5: Untuk melihat wajah kita agak muda daripada umur kita, amalkan petua ini dengan jujur dan ikhlas. Senang sahaja, pertama, setiap kali lepas solat subuh bacalah surah Yusuff, kemudian minum air suam sebanyak 3 kali teguk sahaja. Wajah akan kelihatan muda daripada umur sebenar.

Petua 6: Haafalkan ayat 35-38 surah al-Waqiah. Bacalah dalam hati setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.

Petua 7: Muka kita biasanya berminyak selepas bangun dari tidur. Inilah masanya untuk mengamalkan urutan wajah. Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan diletakkan di bawah mulut (dagu). Pusingkan jari ke pipi, pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi. Lakukan setiap pagi di susuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi.

*Perhatian!!! Jangan sesekali mengurut wajah dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.


No comments:

Post a Comment